Tot ziens Excel & Access, hallo WEM.

Tot ziens Excel & Access, hallo WEM.

We zien het dagelijks en in iedere onderneming: rondvliegende Excel sheets en intern ontwikkelde Access databases die de informatiebehoeften vullen waarin standaardsystemen niet kunnen voorzien. Dit fenomeen wordt ook wel “Shadow IT” genoemd en dit kan leiden tot een IT-landschap waarin data op verschillende plekken wordt geraadpleegd, gewijzigd of verwijderd, met inconsistentie van deze gegevens als gevolg. Een vervanging van deze ad-hoc applicaties, die gemakkelijk integreren met alle standaard (ERP-)systemen, is dan ook een veelgestelde vraag. Hieronder is in een kort stappenplan beschreven hoe The DOC helpt bij het vervangen van Shadow IT door webapplicaties die uw werknemers in hun informatiebehoefte voorzien, zonder dat dit impact heeft op uw huidige IT-omgeving en hieraan verbonden data. Stap 1. Scan Uiteraard beginnen we dit stappenplan met een inventarisatie van de te vervangen systemen en de data die hierin moet worden overgenomen. Of het nu gaat om Access-applicaties met eigen database, Excel sheets of een externe SQL Server met één van deze toepassingen als front-end; van elk systeem wordt bepaald welke gegevens hier worden opgeslagen en hoe dit binnen WEM zal worden verbonden en ingericht. Stap 2. Connectie Na de inventarisatie wordt met elk te vervangen systeem verbinding gemaakt. Binnen WEM kan dit gerealiseerd worden met behulp van een directe data-import (Excel, CSV, Json, XML) of met het gebruik van webservices (REST, Soap, Odata). Vooral deze laatste is interessant, omdat zowel Access, als Excel en SQL Server, standaard via dit protocol communiceren. Voor meer informatie over connecties en integraties, verwijzen we graag door naar de blogpost integratiemogelijkheden. Stap 3. Migratie & Realisatie Datamigratie vanuit SQL Server, Excel en Access is met behulp van het Odata protocol een fluitje van een cent. De verbinding is door WEM zo ingericht, dat de tabellen én data direct in het platform te zien en te gebruiken zijn. Er kán dus voor worden gekozen om de verbinding tot stand te houden en bronsystemen te blijven gebruiken. Aan de andere kant kan alle data met behulp van migratie flowcharts worden overgeheveld naar het WEM platform, wat overigens ook gebruikmaakt van een SQL database. Hetzelfde geldt voor een Excel, XML, Json of CSV import. Tegelijk met migreren van de data is het zaak om samen met onze Business Consultants te bepalen hoe werknemers informatie uit dit systeem willen raadplegen, bewerken of verwijderen. Dit geheel wordt vervolgens direct in een moderne en responsieve webapplicatie gepresenteerd. Stap 4. Implementatie Doordat tijdens de migratie en realisatie al gebruik wordt gemaakt van “echte” data, is de implementatie van het geheel geen tijdrovend en foutgevoelig proces dat vaak pas aan het einde van een ontwikkeltraject gepland, getest en uitgevoerd kan worden. Dit doen we along the way, wat de overgang zo soepel mogelijk laat verlopen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *